top of page

קארטינג - איך מתחילים

קצת היסטוריה... את "רישיון הקארטינג" שלי הוצאתי אי שם בשנת 2007, ובערך באותה תקופה ניסיתי את כוחי במירוץ ראשון שלי וגיליתי שאני רחוק מאוד מלהיות מהיר. מה גם, שבאותה תקופה לא היה לי כסף להתחרות או להתאמן ברצינות, ונאלצתי לחכות עם העיסוק הזה עוד 11 שנה.


בשנת 2018 - אחרי אינספור נסיונות כושלים לפתות חברים ומכרים להשקיע כסף ולעשות את קורס הנהיגה של הקארטינג (כדי לקבל אפשרות לנהוג בקארט לא מוגבל במהירות) - החלטתי שאני פשוט הולך להגיע פעם בשבוע למסלול קארטינג ליד הבית שלי בחיפה ולנהוג באופן עצמאי בשעה היחידה שהייתה פנויה לי במהלך השבוע. בימי שישי בבוקר, אחרי פיזור הילדים למסגרות.


התחלתי להגיע ולהתאמן באופן קבוע, עד שבאופן מקרי, נכנס בבוקר שישי אחד חבר נוסף לסניף הקארטינג, עלינו יחד למקצה אימון משותף, סיימנו עם חיוך מאוזן לאוזן, וסיכמנו להיפגש שוב בשבוע שלאחר מכן.



כשנפגשנו שבוע אחרי, אותו חבר הביא איתו את אחיו, ואז קראנו לעוד חבר ואז עוד אחד... וכך לאט לאט גדלנו לקבוצה של 5-10 נהגים, והיינו מגיעים כל שישי, למקצה אימון יזום משלנו - מוקדם בבוקר עם פתיחת הסניף. ארגנתי טבלת אקסל, התחלנו לרשום זמנים, לתעד תוצאות שלי ושל החברים, ואפילו לארגן מיני-מירוצים בינינו וגם לתת פידבקים לסניף על ביצועי הרכבים השונים במסלול.



בסוף שנת 2018, בעוד שרוב החברים לאט לאט החלו לנטוש את התחום, הציעו לי בסניף, להצטרף לליגה הרשמית של המסלול ולהשתתף בעונת המירוצים של 2019.


בהתחלה היססתי, ונזכרתי איך 12 שנה קודם לכן, לא הצלחתי להתחרות ברצינות עם נהגים אמיתיים נוספים. ובכל זאת החלטתי להירשם ולנסות את מזלי.... והשאר כמו שאומרים, היסטוריה.


(במירוץ הראשון שלי השתמשתי בחליפה מושאלת, אבל למירוץ שאחרי זה כבר רכשתי חליפה משלי)


אוקי - אז איך מצטרפים?


גובה/גיל מינימאלי

רוב המסלולים בארץ לא אוכפים גיל, אלא גובה של הנהג.

הגובה המינימאלי לרוב הוא 130 ס"מ, ונובע מהמגבלות הפיזיות של הקארט (כמה קרוב ניתן לקרב את הכיסא לדוושות).

בעולם המירוצים כיום (גם בקארטינג 2 פעימות מקצועי), נהוג להגביל את גיל הנהג לגיל 8 שנים ומעלה.

בפועל - גובה 130 ס"מ מתיישב דיי מדויק עם הגיל הזה.

בכל מקרה - מומלץ להתקשר למסלולי הקארטינג מבעוד מועד ולוודא תנאי סף לנהג צעיר (ולמנוע עוגמת נפש ואכזבה של הילד/ה בהגעה למסלול).


מסלולים קרובים לבית

הדרך הבטוחה ביותר להיכנס ברצינות לתחום - זה למצוא מסלול קרוב לבית, כזה שיהיה נוח להגיע אליו ולהתאמן באופן קבוע. אימונים קבועים הם חלק בלתי נפרד מההצלחה בתחום המירוצים. כישרון אומנם חשוב, וזיקה לתחום הרכב יכולה לתת יתרון מסוים בתחילת הדרך, אבל שום דבר לא יכול להחליף אינספור אימונים כדי להשתפר ברצינות. גם אם נראה לכם שאתם יודעים הכל על נהיגה, כשתיכנסו למירוץ ראשון, תגלו מהר מאוד כמה עוד יש לכם ללמוד!


נכון לשנת 2024 - המסלולים הפעילים בארץ עם קארטים מודרניים הם (מהצפון לדרום):

קארט 'מוגבל' מול קארט 'פתוח'

כחלק ממדיניות מרבית המסלולים בארץ - אם תגיעו ללא רישיון קארטינג (המחייב מעבר קורס נהיגה של כחצי יום) - תקבלו אפשרות לנהוג בקארט מוגבל במהירות (לרוב באמצעות מגבלה על המנוע).

כדי ליהנות ממלוא העוצמה של הקארט - תצטרכו לעבור קורס ולקבל רישיון ייעודי, או לעמוד בתנאי סף של הסניף הרלוונטי - כדי לנהוג בקארט שאינו מוגבל במהירות (לדוגמא בסניפי דן קארטינג קיימת אפשרות לעלות למקצה מדידת זמנים - ואם תצליחו לרדת מזמן הקפה מסוים, תוכלו לנהוג בקארט שאינו מוגבל במהירות).


ליגות ומירוצי קארטינג 4-פעימות בישראל

נכון לשנת 2024, ישנן שתי ליגות מרכזיות למירוצי קארטינג 4-פעימות:

  • ליגת דן קארטינג

  • ליגת האקדמיה למירוצים


ליגת דן קארטינג הינה ליגה מקומית - שהחלה את דרכה במסלולי קארטינג 4 פעימות של דן קארטינג בסניפי קניון חיפה וחוצות המפרץ. לפני מספר שנים, נפתח סניף נוסף של דן קארטינג בקניון רמלה, וכיום הליגה מקיימת פעילות בשלושת המסלולים הנ"ל, עם מספר רב של נהגים מכל הארץ וברמות ניסיון שונות.

לפרטים נוספים אודות הליגה - ניתן להיכנס לעמוד הליגה באתר דן קארטינג.



ליגת האקדמיה למירוצים - הינה ליגה ארצית עם מספר רב של נהגים מנוסים ומתחילים כאחד. הליגה פועלת באופן עצמאי וללא קשר למסלול קארטינג ספציפי, ומירוצי הליגה מתקיימים בכל המסלולים שהוזכרו קודם (למעט בית ברל).

לפרטים נוספים אודות הליגה - ניתן להיכנס לעמוד הליגה באתר האקדמיה למירוצים.


כחלק מפעילות של שתי הליגות, מוצעים לנהגים אפשרויות לאימונים מסודרים, חוגים וקורסי נהיגה ייעודיים לשיפור המיומנויות של הנהיגה והמירוצים. חשוב לציין שאף נהג לא מגיע והופך לאלוף ביום אחד, ואימונים שוטפים ותכופים הינם בגדר חובה עבור כל נהג רציני שרוצה להתקדם ולהצליח.



ציוד נדרש לנהיגה

כל מסלול קארטינג מחויב להחזיק קסדות בטיחות במידות שונות וכל נהג מחויב לחבוש קסדה בזמן הנהיגה במסלול. עבור ביקור מזדמן במסלול, בקארט מוגבל במהירות ונסיעה רגועה יחסית לצד נהגים לא מנוסים אחרים, כנראה שלא תצטרכו שום ציוד מיוחד למעט הקסדה ותוכלו לנהוג בנוחות יחסית, אפילו בלי כפפות.


ציוד נוסף מומלץ (לפי סדר יורד):

  • כפפות

  • סרבל/חליפת מירוצים

  • קסדה אישית

  • נעלי נהיגה

  • מגן צלעות

  • מגן צוואר


כפפות

ברגע שתעברו לנהוג בקארט שאינו מוגבל במהירות - הכוחות שפועלים על הידיים יתגברו משמעותית, ובלי כפפות, החוויה עלולה להפוך ללא נעימה.

בתור התחלה - ניתן להסתפק בכל זוג כפפות בסיסי, כדי למנוע שפשופים לעור הידיים, אבל עדיין חשוב להשתמש בכפפות עם חלק פנימי (האוחז בהגה) שעשוי מחומר אוחז כגון גומי, סיליקון, עור או עור הפוך (זמש).

אם יש ברשותכם כפפות אופנוע, או כפפות דקות לאימוני ספורט, אלו אמורות להספיק להתחלה.

אם אין ברשותכם כפפות כלל - ניתן לקנות כפפות בחלק מהמסלולים, אך המלאי והמידות עלולים להשתנות ומומלץ לבדוק זמינות מלאי מראש.


מימין - כפפות קארטינג מקצועיות באיכות גבוהה, לעומת כפפות קטנוע פשוטות וזולות מצד שמאל


במידה והחלטתם שאתם רוצים לקנות כפפות ייעודיות לקארטינג, באיכות גבוהה, ישנם מספר ספקים בישראל וכן אפשרות להזמין כפפות באתרים בחו"ל. המידות ורמת הנוחות של כל זוג כפפות יכולות להשתנות באופן משמעותי ואין כפפה אחת שמתאימה לכל נהג. מומלץ להתייעץ עם נהגים מנוסים במסלול ובמידת האפשר למדוד את הכפפות מראש כדי לוודא התאמה של מידה ליד הנהג באופן המדויק ביותר.

סרבל/חליפת מירוצים

חליפת המירוצים היא פריט חובה למי שמעוניין להשתתף במירוצים רשמיים של קארטינג.

חליפת המירוצים היא למעשה סרבל העשוי חלק אחד ומשלב מכנס ארוך וחולצה ארוכה מחוברים יחדיו.

מטרת הסרבל היא למנוע פציעות ושפשופים בעת תאונה, וגם להישאר על גוף הנהג באופן יציב, בשונה מחולצה ומכנס פשוטים - שעלולים להתקפל ולחשוף את עור הנהג למפגעים חיצוניים.

במרבית המירוצים, המסלול מציע אפשרות לשכור חליפה פשוטה לטובת המירוץ בלבד, אך במידה ואתם מעוניינים להתמיד במירוצים, האופציה של ההשכרה הופכת ללא כדאית מבחינה כלכלית. חליפה פשוטה יכולה לעלות מספר מאות בודדות של שקלים ותתאים למרבית האירועים של קארטינג 4 פעימות בארץ.


חליפת המירוצים הראשונה שלי - בסיסית ועשויה שכבה אחת של בד, אבל עשתה את העבודה מעולה.


ישנן חליפות קארטינג ייעודיות עם תקן CIK-FIA רשמי (חליפות LEVEL 2) - חליפות אלו אמנם מתאימות לקארטינג 4 פעימות, אך מיועדות יותר לנהיגה בקארטינג 2 פעימות (מהיר בהרבה). המחיר של חליפות אלו הוא יקר בהרבה (לעתים פי 3 ויותר) והן מיועדות להתמודד עם תאונות רציניות יותר ולמנוע שפשופים ומכות במהירויות גבוהות בהרבה.

ברוב המקרים, חליפות אלו יהיו יפות ואיכותיות יותר, וגם יגנו טוב יותר על הנהג בתאונות. אך הן גם יהיו עבות יותר, עם יותר שכבות בד עמיד, וכפועל יוצא מכך - יהיו גם חמות יותר. נהיגה בחליפה חמה לאורך מקצה ארוך, עלולה להוות בעיה לנהג לא מנוסה שעלול לסבול מחום גבוה ולפגוע בריכוז וביצועים על המסלול.

עבור נהגים המתלבטים אם להיכנס גם לנהיגה בקארטינג 2 פעימות בעתיד רחוק יותר, חשוב לקחת בחשבון שחליפה עם תקן CIK-FIA לרוב "פגה תוקף" אחרי כ-5 שנים ממועד הייצור, ולא ניתן להשתמש בה במירוצי 2 פעימות אחרי תאריך התפוגה המוטבע על החליפה. לכן חשוב לקנות את החליפה בסמוך לכניסה למירוצי 2 פעימות כדי למקסם את הזמן שהחליפה תהיה בתוקף.


הטבעת תקן CIK-FIA על הצווארון של חליפה תקנית - ניתן לראות שהחליפה בתוקף עד אוגוסט 2026


קסדה אישית

אחרי שהצטיידתם בציוד החובה הבסיסי ביותר לנהיגה מהירה והשתתפות במירוצים (כפפות וסרבל), עוברים לפריט חשוב נוסף - הקסדה האישית.

בחירת קסדה לקארטינג 4 פעימות מסתכמת בעיקר בשיקולי נוחות, עיצוב ומשקל.

גם כאן - ישנן קסדות מקצועיות מאוד, קלות מאוד, בטוחות מאוד ויקרות מאוד.

אך כל אלו אינן מהוות תנאי סף או חובה להשתתפות במירוצים, ועבור מירוצים ראשונים, הנהג יכול להסתפק בקסדות שמספק מסלול הקארטינג במקום.


קסדה בסיסית עם משקף כפול (שקוף ומשקף שמש נשלף)


תנאי ההשתתפות במירוצים אינם מחייבים את הנהג לרכוש קסדה בתקן בטיחות מסוים, אך מומלץ לבחור קסדה שלכל הפחות תעמוד בתקן בטיחות DOT ו/או בתקן ECE 22.05 (רוב קסדות האופנועים התקניות עומדות לפחות באחד מהם).


ישנן קסדות יקרות מאוד ואיכותיות מאוד, המיועדות במיוחד למירוצי קארטינג 2 פעימות, אך קסדות אלו (בדומה לחליפות CIK FIA) מוגבלות בתוקף שלהן ודורשות החלפה אחרי כ-5 שנים כדי להיחשב תקניות.


קסדה מקצועית עם תקן SNELL ייעודית למירוצי קארטינג 2 פעימות


השיקולים לבחירת קסדה צריכים לכלול את כל הבאים:

  • נוחות כללית והתאמה במידה לראש הנהג.

  • מנגנון סגירת קסדה איכותי ובטוח (המנגנון הבטוח ביותר נחשב זוג טבעות D אך ישנן גם קסדות עם מנגנון ראצ'ט נוח יותר לתפעול אך קצת פחות עמיד).

  • משקל הקסדה (קסדות זולות יותר, לרוב יהיו כבדות יותר)

  • משקף שקוף ו/או משקף שמש (בחלק מקסדות האופנועים יש לעתים משקף שמש נשלף מובנה בקסדה).

  • תקני בטיחות רשמיים כגון DOT, ECE22.05, SNELL וכו'.

  • עיצוב הקסדה

  • מחיר


חשוב למדוד את הקסדה ולא להסתמך על טבלאות מידות בלבד. מבנה הראש של כל נהג שונה, ואותה קסדה עלולה להתאים לנהג אחד ולא להתאים לנהג אחר. מומלץ לנסות מספר קסדות שונות ולבחור קסדה שתשב בנוחות ובצורה הדוקה על ראש הנהג. מומלץ להיוועץ באיש מקצוע בבית עסק, כדי לבחור את הקסדה המתאימה ביותר (גם מבחינת נוחות וגם מבחינת מידה).


נעלי נהיגה

נעלי נהיגה הן לא פריט חובה במירוצי קארטינג 4 פעימות, אך הן יכולות לשפר את הדיוק של הנהג בהפעלת דוושות הגז והברקס.

נעל נהיגה לרוב תתאפיין בצורה ייחודית, שתכלול סוליה דקה במיוחד ושטוחה לחלוטין, עם עקב עגול שמקל על הפעלת הדוושות בצורה לינארית. הסוליה הדקה מאפשרת לנהג להרגיש טוב יותר בכף הרגל את הכוחות שהוא מפעיל על הדוושות. נעל זו לא נוחה במיוחד להליכה או לריצה, ומיועדת לשימוש בזמן נהיגה בלבד.

הנעל בד"כ עשויה מחומר עמיד כמו עור או עור הפוך, ומאפשרת התמודדות עם שפשופים ושימוש אגרסיבי בזמן נהיגה במסלול.

ישנם הרבה מותגים של נעלי מירוצים, וחשוב לבחור נעל שלא תלחץ על הרגל ותהיה נוחה אך צמודה לכף הרגל בצורה מיטבית.



מגן צלעות

הפריט הבא ברשימת הציוד-רשות, הוא מגן הצלעות.

זהו למעשה פריט הגנה לצלעות הנהג שעלולות לספוג הרבה אנרגיה בזמן תאונה או בעת פניות מהירות במסלול. כיסא הקארט לרוב עשוי חומר קשיח, עם ברגים ובליטות שעלולות "להתחפר" לתוך הצלעות של הנהג. הוספת מגן צלעות - יכולה לעזור להתמודד גם עם חוסר הנוחות של נהיגה בכיסא שכזה.

חשוב לבחור מגן צלעות איכותי, עדיף של מותג מוכר וידוע, כדי למנוע מצב של התפוררות המגן בזמן נהיגה או חלילה בזמן תאונה. כמו כן חשוב לוודא שהמגן שלם לפני תחילת הנסיעה ולא סדוק/שבור.

חלק ממסלולי הקארטינג מציעים מגני צלעות למכירה וכן ישנם מספר ספקים בארץ המשווקים מגני צלעות של יצרנים טובים.

מגן הצלעות לא נדרש למירוצי קארטינג 4 פעימות, אך יותר ויותר נהגים בוחרים להשתמש בו משיקולי בטיחות ונוחות.



מגן צוואר

הפריט האחרון ברשימת הציוד המומלץ - הוא מגן הצוואר.

זהו למעשה פריט בטיחות חשוב, שאומנם אינו נדרש באופן מחייב במירוצים, אך עלול למנוע פציעות באזור הצוואר בעת תאונות במסלול. פריט זה חשוב במיוחד לנהגים צעירים שהצוואר שלהם עדיין חלש יחסית ועלול לסבול מפגיעות חמורות יותר בעת תאונה. מגן הצוואר יושב ברווח שבין הכתפיים של הנהג לחלק התחתון של הקסדה ולמעשה עוטף את צוואר הנהג.

תפקיד מגן הצוואר הוא להגביל את טווח תנועת הראש של הנהג, ולא לאפשר מתיחת יתר של הצוואר לצדדים או לאחור בעת תאונה (מכות מסוג "צליפת שוט" או Hyper-extention).

רמות האיכות של מגני הצוואר משתנות באופן משמעותי, החל ממגני ספוג פשוטים עם תמיכה בסיסית בלבד ועד למגני צוואר מתקדמים עם רתמות עיגון ומבנה פלסטי קשיח לתמיכה מירבית בצוואר (והתאמה למהירויות גבוהות בהרבה כמו בקארטינג 2 פעימות).



לסיכום:

אם הגעתם עד כאן, אתם כנראה ממש רוצים לנהוג בקארטינג ומתעניינים בתחום מספיק כדי להשקיע זמן כסף ומאמץ בספורט המדהים הזה!

חשוב להבין שכמו כל דבר, וספורט מקצועי במיוחד, זוהי דרך ארוכה שתהיה עמוסה בעליות וירידות, הצלחות וכשלונות והרבה מאוד עבודה והשקעה.

מילת המפתח כאן היא סבלנות, לא את הכל תלמדו ביום אחד, אבל ככל שתתקדמו ותתמידו - תגלו שאתם מטפסים בדרגות הידע והביצועים ואולי גם תגיעו לעמוד על הפודיום ולהניף את הגביע הנכסף הראשון! לצד השאפתנות והתחרותיות, חשוב לזכור למה אתם נכנסים לתחום הזה, ומה הניע אתכם להתחיל להשקיע. נהיגה ספורטיבית היא תחום כיפי ומלא באקשן ואדרנלין, ומוקף בקהילה של אנשים שאפתניים ומצויינים, תנו בגז והכי חשוב תהנו המון!!



***הצהרת בטיחות***

כלל המלצות הבטיחות וציוד הנהיגה בכתבה זו - הינן בגדר דעה אישית והמלצה כללית בלבד של כותב המאמר.

אחריותו של כל נהג לבחור את הציוד המתאים עבורו בהתחשב במצבו האישי ובדרישות הבטיחות האישיות שלו.

מומלץ לעיין בהוראות השימוש של כל פריט בטיחות ולפעול בהתאם להמלצות היצרן.

כותב המאמר אינו נושא באחריות על טיב התוכן או איכות ובטיחות המוצרים במאמר.

ט.ל.ח.

147 views0 comments
bottom of page